Nyfelt og Strand interiørarkitekter ble kontaktet av familien på fem for å vurdere planløsningen i det gamle husets andre etasje. Familien med tre små barn ønsket å kunne sove på samme plan, men med en nylig familieøkning strakk ikke antall rom til. Etasjen fremstod i tillegg mørk med rom på rom og med mange kriker og kroker. Familiens utgangspunkt var at de ønsket å pusse opp rommene slik de var, men etter en vurdering på første befaring konkluderte både kunde og interiørarkitekt med at en endring av selve planløsningen måtte til for å oppfylle behovene; fire soverom og en loftstue.
Arkitekt ble engasjert for å ivareta fasader og følge opp søknadsprosessen. Bad, trapp og pipeløp fikk beholde sin opprinnelige plassering, men vegger ellers ble flyttet rundt for å få kabalen til å gå opp. Et tett samarbeidet mellom arkitekt og interiørarkitekt i en tidlig fase, førte til at innredningen fikk være førende for rominndelingen og også plassering av takvinduer. Det ble tidlig bestemt at det måtte benyttes spesialbygde løsninger for å utnytte plassen uder den skrå himlingen.
Familien ønsket et strammere uttrykk, samtidig som man skulle føle at man var i et gammelt hus. Vegger og tak ble derfor gipset for sømløse overganger og loft i stuedel ble fjernet for et høyere tak i deler av etasjen. Listefrie takvinduer ble satt inn for mer tilførsel av dagslys i de mørkeste områdene.
Familien ønsket ikke å være trendy, men ville ha en farge- og materialholdning som skilte seg litt ut og samtidig var tidløs. Gulvet som ble lagt er i hvitvokset eik. Veggene er malt i en lys varmgrå tone som også er brukt på garderobeinnredningen for at den skal fremstå som en del av veggen. Annen oppbevaring og senger er også laget til stedet og er utført i finérte plater med noen fargeinnslag og elementer i hvitoljet eik. Familien har ellers en forkjærlighet for gamle møbler, arvet og funnet på loppemarked, som supplerer den faste innredningen.
Belysningen ble også nøye prosjektert i forhold til møbleringen. Det er blitt brukt hvite trimless downlights for en sømløs overgang til gipshimlingen og for et rolig uttrykk hvor det kun er selve lyskilden som er synlig. Andre steder er det valgt utenpåliggende små spotter med arm som virkelig står frem. Disse er bevisst plassert i forhold til møbleringen eller rettet mot vegger for kunst.